W przypadku tych najnowocześniejszych pojazdów, to one same wydaja kierowcy odpowiednie komunikaty informujące o tym, że właśnie przyszedł czas na wymianę świec żarowych. Jednak nieco inaczej jest w przypadku tych nieco starszych samochodów, w przypadku których bardzo ważna jest czujność samego kierowcy w wyszukiwaniu pierwszych sygnałów pojawiających się usterek. Jak sprawdzić świece żarowe w autach nieco starszego typu? Warto mieć świadomość tego, że kontrola stanu świec żarowych nie jest ani zbyt skomplikowana (nawet dla całkowitego amatora, który nie miał dotychczas do czynienia z kwestiami mechaniki pojazdu) ani również nie wymaga wyciągania świec w celu ich sprawdzenia. Jednym z najprostszych, a co za tym idzie najczęściej wykorzystywanym sposobem jest użycie kontrolki oraz żarówki. Postępowanie w tym przypadku wygląda w sposób następujący – wystarczy jeden z przewodów podłączyć do akumulatora (pamiętając aby koniecznie był to bieg plusowy). Drugi z przewodów natomiast podłączony zostać powinien do końcówki wkręconej w głowicę świecy. Wniosek w tym przypadku jest bardzo prosty. Jeżeli żarówka się zaświeci, wówczas oznacza to, iż świeca żarowa nie jest przepalona. W przypadku niektórych pojazdów świece żarowe mogą się znajdować w bardzo trudno dostępnych miejscach, dlatego wyjmowanie ich w celu sprawdzenia może być dość skomplikowane (lub nawet dla mechanika amatora niemożliwe) oraz pracochłonne. W takim przypadku zdecydowanie lepszym pomysłem jest odpięcie kostki od przekaźnika i podłączenie kontrolki do przewodu zasilającego świece, niż wyjmowanie świecy żarowej z trudno dostępnego miejsca. Z tym sposobem należy jednak być ostrożnym w wynikach. Nawet jeśli w czasie sprawdzania okaże się, że świeca żarowa nie jest przepalona, to jednak nie stanowi to gwarancji, że jest ona całkowicie sprawna i nie uległa jakiemukolwiek innemu uszkodzeniu. Sposób ten jednak nie sprawdzi się w przypadku aut, w których zainstalowane są świece niskonapięciowe. W tym przypadku sprawdzenie będzie nieskuteczne, a istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że trwale i poważnie uszkodzi świece żarowe. Znaczna część aut pozwala również na sprawdzenie poprawności działania świec żarowych przy wykorzystaniu do tego celu komputera diagnostycznego. Jeśli nie ma jednak możliwości skorzystania z tego właśnie urządzenia,zawsze można użyć amperomierza zakładanego na przewody zasilające. W przeważającej ilości przypadków świeca pobiera około 10 A. Jeśli jest inaczej można się spodziewać, iż świeca nie działa tak jak powinna. Jeśli zdecydujemy się na sprawdzenie świecy po jej wyciągnięciu, należy mieć na uwadze, iż są one dość delikatne, a co za tym idzie niezwykle często poddają się różnorodnym usterkom przy ich wykręcaniu. Dlatego też czynność ta powinna wykonywana być bardzo ostrożnie z zachowaniem wszystkich zasad dotyczących tej cześci pojazdu. Pęknięta świeca nigdy nie zwiastuje nic dobrego. Nie chodzi tu tylko o konieczność jej wymiany na nową. Często część uszkodzonej świecy pozostaje w aucie i usunięcie jej bywa bardzo trudne.