Czym jest franczyza i dlaczego warto skorzystać z tego modelu biznesowego

W poszukiwaniach planu na rozpoczęcie biznesu nie można pominąć takiej okazji, jaką jest franczyza. Franchising to forma prowadzenia działalności gospodarczej polegająca na współpracy dwóch podmiotów gospodarczych. Jednym z nich jest franczyzodawca (np. rozpoznawalna marka z działającym modelem biznesowym), a drugim jest franczyzobiorca, czyli przedsiębiorca, który chce otworzyć swoją firmę na podstawie udostępnionej technologii i prawa do wykorzystywania marki. Jak rozpocząć prowadzenie franczyzy? Czy warto?

Jak wygląda prowadzenie franczyzy?

Działalność na licencji franczyzowej polega na możliwości wykorzystywania prawa i obowiązku do prowadzenia działalności na zasadach określonych przez podmiot, który wydał licencję na prowadzenie franczyzy. Formalnie współpraca zaczyna się od sporządzenia i podpisania umowy franczyzy. Franczyza to atrakcyjna opcja dla franczyzobiorców, ponieważ otrzymują oni pomoc w postaci prawa do wykorzystywania znaku handlowego i „know how” oraz w postaci licznych wskazówek i sprawdzonych sposobów prowadzenia działalności i pomoc techniczną. Z drugiej strony, sprzedaż franczyzy to także wygodne rozwiązanie dla franczyzodawcy. Poza wynagrodzeniem z tytułu podpisania umowy, franczyzodawca może promować swoją markę i rozszerzać jej udział w rynku. Trzeba jednak pamiętać, że poza korzyściami dla obu stron, podpisanie umowy o franczyzie wiąże się z pewnymi ograniczeniami i zobowiązaniami. Popularnymi franczyzami są m.in. McDonalds, Żabka, franczyza Da Grasso czy sklep Wólczanka.

Zalety prowadzenia franczyzy

Model franczyzy w ostatnich latach zyskał na popularności, co przełożyło się na ilość dostępnych konceptów franczyzowych na rynku. Dlaczego zatem warto zdecydować się na współpracę z franczyzodawcą? Największą zaletą jest prawdopodobnie możliwość wykorzystania renomy i popularności znanej marki. Klienci zazwyczaj decydują się na to, co już znają, dlatego franczyza ma znacznie większą szansę na przyciągnięcie klientów na początku działalności niż firma, która powstaje na bazie nowej marki. Franczyza to także doświadczenie i know-how. Zakładając swoją firmę w modelu franczyzy, można wykorzystać doświadczenie zgromadzone przez franczyzodawcę i otrzymać dostęp do sprawdzonych działań biznesowych i marketingowych. Pomocne może być również to, że franczyzodawcy przeprowadzają zazwyczaj szkolenia dla swoich partnerów i ich pracowników oraz pomagają franczyzobiorcy ze znalezieniem lokalizacji i dostawców oraz w rekrutacji i selekcji pracowników. Dodatkowo niektóre firmy pomagają franczyzobiorcom poprzez dofinansowania na początku prowadzenia działalności.

Najpopularniejsze rodzaje franczyzy

W zależności od firmy, która oferuje sprzedaż franczyzy, można wyróżnić różne rodzaje współpracy. Najpopularniejszymi rozwiązaniami są m.in. franczyza dystrybucji produktu, która polega na współpracy na linii dostawca-sprzedawca oraz franczyza koncepcji działalności, czyli współpraca polegająca na przekazaniu know-how i pomocy ze strony franczyzodawcy. Niektóre firmy oferujące franczyzę proponują również inne warunki, dostosowane do specyfiki branży i modelu biznesowego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here