Bywa, że produkt, który kupimy jest wadliwy, innym razem usługa z której skorzystaliśmy nie spełniła w pełni naszych oczekiwań, wtedy najlepiej napisać reklamację. O tym jak napisać reklamację często przeciętny konsument nie ma pojęcia. Nie zna swoich praw, nie wie na jakie ustawy się powołać i wreszcie jak powinno być skonstruowane samo pisma. Bywa, że przez taką niewiedzę, niezadowolony klient, nigdy nie trafia ze swoimi roszczeniami do sprzedawcy, czy usługodawcy. To duży błąd, bo jeśli za coś płacimy, to mamy prawo wymagać od producenta, sprzedawcy, czy usługodawcy, towaru jaki nam obiecał, bądź na jaki opiewała umowa zakupu. Czasem wręcz nieuczciwi sprzedawcy, czy usługodawcy, w sposób jawny, wykorzystują swoich kontrahentów. Powinniśmy być na to przygotowani i wiedzieć jak napisać reklamację, jakich użyć słów, jakich argumentów i w jaki sposób opisać wady, by reklamacja została rozpatrzona pozytywnie – na naszą korzyść. Warto też sprawdzić w umowie, jeśli taka była zawarta, na co możemy liczyć składając pismo reklamacyjne. Czy możemy domagać się wymiany towaru, czy zwrotu pieniędzy w formie gotówki, lub karty upominkowej (przedpłaconej). Jeśli już to ustalimy, będziemy wiedzieli o co możemy wnioskować w piśmie. Samo zachowanie przejrzystości pisma i zastosowanie wszystkich obowiązujących reguł w piśmie, jest równie ważne. Czasem od tego zależy, czy reklamacja zostanie w ogóle wzięta pod rozwagę, dopuszczona do rozpatrzenia.
W czasach, kiedy towar dostępny jest w wielu miejscach w sieci, a konkurencja rośnie, rośnie również liczba nieuczciwych sprzedawców, których interesuje jedynie zysk. Zadowolenie klienta schodzi na plan dalszy. Jeśli czujemy się oszukani, czy poszkodowani, absolutnie powinniśmy dochodzić swoich praw. W internecie można znaleźć przykładowe druki reklamacyjne i tam sprawdzić jak napisać reklamację. Niektóre produkty, czy usługi, będą wymagały mniej standardowych reklamacji. Czasem bowiem firmy ustalają we własnym zakresie proces reklamacyjny. Niektóre z nich posiadają również własne druki przeznaczone do tego celu. Na takich drukach zwykle znajdują się pytania ogólne, ale i możliwość zgłoszenia własnych uwag, nie zawartych w ankietach reklamacyjnych. Mamy prawo opisać dokładnie powód, dla którego takie pismo chcemy złożyć. Kolejną sprawą o którą warto zadbać, składając owo pismo, jest dopytanie się osoby u której je składamy, jak długo przyjdzie nam czekać na rozpatrzenie naszej sprawy. Takie procedury też określone są odgórnie przez firmy, a firmy muszą się do nich bezwzględnie stosować. Więc możemy poznać przybliżony czas oczekiwania.
Nie pozwólmy się oszukiwać, ostrzegajmy innych przed nieuczciwymi sprzedawcami i usługodawcami. Kiedy już zdarzy nam się zostać oszukanym, czy towar, który był na gwarancji ulegnie zniszczeniu nie z naszej winy, bądź nie spełnia oczekiwań, albo jest wadliwy, to reklamujmy go. Dowiedzmy się jak napisać reklamację i walczmy o swoje prawa. Mamy taką możliwość, więc korzystajmy z niej. Powodzenia i samych pozytywnie rozpatrzonych spaw.