Z każdym rokiem pojawiają się na rynku coraz to nowsze i bardziej wydajne akumulatory samochodowe, przez co ich odpowiedni dobór nie ogranicza się już wyłącznie do wytycznych przedstawionych przez producenta pojazdu. Warto więc usystematyzować wiadomości na temat współcześnie dostępnych baterii samochodowych, aby wybrać tą najbardziej odpowiednią dla naszego auta.
Cela pod napięciem
Akumulator to, mówiąc w skrócie, źródło energii elektrycznej prądu stałego, której sam nie wytwarza, a jedynie magazynuje w postaci energii chemicznej. Standardowy akumulator samochodowy składa się z zestawu zamkniętych w odseparowanych „celach” we wnętrzu obudowy sześciu niezależnych ogniw o napięciu około 2,1 V każde, które połączone szeregowo dają napięcie 12,6 V. Dwa skrajne ogniwa całego zestawu posiadają końcówki biegunowe, dzięki którym możliwe jest podpięcie baterii do obwodu elektrycznego samochodu.
Start and Stop
Wraz z szybkim rozwojem technologii oraz nowoczesnych rozwiązań samochodowych, wzrasta również potrzeba stosowania coraz wydajniejszych akumulatorów. Obecnie standardem stają się przede wszystkim baterie bezobsługowe, w których nie ma konieczności uzupełniania poziomu elektrolitu poprzez dolewanie wody destylowanej. Kolejnym ważnym aspektem, jaki należy wziąć pod uwagę wybierając akumulator do auta, jest system Start-Stop. Obecnie około 70 proc. produkowanych samochodów jest wyposażonych w ten system. Wymaga on zastosowania baterii o wydłużonej wytrzymałości, ponieważ funkcja Start-Stop sprawia, że jednostka napędowa jest automatycznie wyłączana w momencie, gdy pojazd nie porusza się, a załącza się w chwili dotknięcia przez kierowcę pedału gazu.
Współczesne, standardowe akumulatory samochodowe można podzielić na:
Baterie kwasowo-ołowiowe (SLA). Rozwiązania zastosowane w tym akumulatorze zostały opracowane jeszcze w 1859 roku. Tego typu baterie są nadal często wykorzystywane, a ich budowa składa się z pojedynczego ogniwa kwasowo-ołowiowego, które jest wykonane z zespołu płyt akumulatorowych (anody z metalicznego ołowiu, katody z Pb02, elektrolit składający się w ok. 37 proc. z wodnego roztworu kwasu siarkowego). Baterie kwasowo-ołowiowe mogą być stosowane w praktycznie wszystkich pojazdach, od samochodów, po motocykle. Ich zaletą jest duża odporność na głębokie rozładowanie oraz możliwość optymalnego naładowania baterii i przywrócenia jej pierwotnych parametrów. Wadą tego rodzaju akumulatorów jest niebezpieczeństwo zasiarczenia, a także konieczność uzupełniania elektrolitu.
Baterie żelowe (GEL) oraz Absorbed Glass Mat (AGM). Oba rodzaje baterii mają na ogół bardzo podobne parametry, a więc charakteryzują się dużą odpornością mechaniczną, wysoką żywotnością oraz skuteczną regeneracją po rozładowaniu. Akumulatory GEL posiadają elektrolity żelowe, które są nadal wodnymi roztworami kwasu siarkowego z domieszką środka żelującego. Baterie AGM tworzone są z wykorzystaniem płynnego elektrolitu znajdującego się w separatorze wykonanym z maty szklanej. Tego rodzaju akumulatory bardzo dobrze sprawdzają się m.in. w karetkach pogotowania, autach policyjnych czy też autokarach, natomiast baterie GEL stosuje się najczęściej w samochodach osobowych wyposażonych w system Start-Stop, a także w pojazdach terenowych. Na plus tych akumulatorów można zaliczyć bezobsługowość, odporność na wibracje oraz wstrząsy, a także dużą szczelność. Minusem baterii GEL i AGM jest konieczność zapewnienia im odpowiednich warunków ładowania oraz możliwość bezpowrotnego zmniejszenia ich pojemności.
Baterie EFB (Enhanced Flooded Battery), AFB (Advanced Flooded Battery) i ECM (Enhanced Cycling Mat). Te urządzenia to, tak naprawdę, odpowiednio zmodyfikowane baterie kwasowo-ołowiowe, które charakteryzują się zwiększoną wytrzymałością. Ich budowa opiera się na płytach ze stopu ołowiu, wapnia oraz cynku, a także dwustronnych separatorach wykonanych z mikrowłókien polietylenu oraz poliestru. Tego rodzaju baterie świetne sprawdzają się w samochodach z funkcją Start-Stop, a także w autach wyposażonych w dość rozbudowaną instalację elektryczną. Plusem baterii EFB/AFB/ECM jest bez wątpienia bardzo duża wytrzymałość cykliczna, natomiast do wad można zaliczyć niewielką odporność na głębokie rozładowanie, a przez to niską sprawność.