Kiedy warto przyjmować magnez?

0
86

Magnez to jeden z wielu składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Często nazywany jest „pierwiastkiem życia”. O jego niedobory niestety nietrudno – tym bardziej że łatwo wypłukuje się z organizmu.

Jakie funkcje pełni magnez w organizmie?

Magnez pełni w ludzkim organizmie szereg ważnych funkcji. Bierze udział w syntezie DNA i białek oraz w wielu procesach metabolicznych. Należy do czynników odpowiadających za transport elektrolitów przez błony komórkowe. Jest nieodzowny przy regeneracji żywych komórek i przy utrzymaniu równowagi wapniowej. Posiada właściwości antystresowe i przeciwzapalne oraz wzmacniające układ sercowo-naczyniowy. Jest niezbędny w procesie krzepnięcia krwi, chroni serce oraz obniża poziom „złego” cholesterolu. Wzmacnia pamięć, poprawia nastrój i koncentrację, dodaje energii.

Niedobory magnezu – skąd się biorą?

Prawidłowa wartość magnezu wynosi 0,65-1,2 mmol/l. Niedobory tego pierwiastka najczęściej wynikają z błędów żywieniowych. Zbyt duże ilości wysoko przetworzonych produktów, cukru oraz tłuszczów zwierzęcych sprzyjają niedostatecznej zawartości magnezu w organizmie. Warto ponadto pamiętać, iż jony magnezowe nie wchłaniają się w układzie pokarmowym (a dokładniej – w jelicie cienkim) w 100 proc., ale w ok. 40 proc. Wskaźnik ten dodatkowo obniża się pod wpływem m.in. diety bogatej w białko, błonnik i kwas fitynowy znajdujący się w ziarnach zbóż, orzechach i nasionach roślin strączkowych. Utratę magnezu powodują ponadto nadużywanie kawy i alkoholu, przyjmowanie hormonalnych środków antykoncepcyjnych, restrykcyjne diety odchudzające oraz niektóre choroby (nerek, astma, cukrzyca, insulinooporność, nadciśnienie itp.). Magnez jest wydalany z organizmu wraz z moczem.

Suplementacja magnezem – dla kogo?

Przyjmowanie magnezu powinny rozważyć osoby cierpiące na zaburzenia wchłaniania (w tym zespoły złego wchłaniania) oraz przyjmujące niektóre leki (moczopędne, doustne antykoncepcyjne, uspokajające, przeczyszczające i antybiotyki). Ponadto suplementacja magnezem jest zalecana przy regularnym intensywnym wysiłku fizycznym, chronicznym zmęczeniu, zaburzeniach snu, nadmiernym stresie i kuracjach odchudzających. Magnez przyda się ponadto osobom, których obowiązki wymagają intensywnego wysiłku umysłowego (w tym uczniom i studentom) oraz kobietom ciężarnym, karmiącym piersią i paniom w okresie menopauzy. Niedobory magnezu objawiają się m.in. skurczami i drżeniem mięśni, bólami głowy, przewlekłym zmęczeniem, bezsennością, podatnością na próchnicę, stanami lękowymi i depresyjnymi, nadciśnieniem, zaparciami itd.

Jak suplementować magnez?

Kwestie związane z zażywaniem magnezu w tabletkach warto skonsultować z lekarzem, który przepisze lek z magnezem oraz dobierze odpowiednią dawkę w zależności od zapotrzebowania organizmu. Preparaty z magnezem najlepiej przyjmować codziennie, popijając je wodą (inne płyny ograniczają jego wchłanianie). Wskazane są też suplementy diety z magnezem i witaminą B6  oraz substancjami pochodzenia organicznego – zwiększają wchłanianie magnezu. Preparaty należy przyjmować zgodnie z zaleceniami znajdującymi się w ulotce dołączonej do opakowania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here